08/08/2022

www.gigo-ice.org

Just another WordPress site

Sedapnye nasi lemakkk!!!

Nasi lemak adalah salah satu hidangan yang withering lazim di Singapura — muda dan tua, tanpa mengira etnik atau kelas, nikmati hidangan yang lengkap dan berkhasiat ini. Kami melihatnya di mana, daripada nasi lemak setiap hari di pusat penjaja hinggalah “nasi kelapa dengan jem cili pedas dan ikan bilis goreng” di restoran mewah. Ia adalah hidangan serba boleh yang telah menjadi ruji dalam himpunan sarapan pagi kami, sambil juga menjadi hidangan kegemaran untuk makan malam. Tetapi pernahkah anda terfikir apakah asal usul hidangan kegemaran ini? Mari kita selami sejarah nasi lemak.

Nasi lemak sederhana, yang bermula sebagai hidangan petani yang ditujukan untuk petani, tidak berhenti berkembang selama bertahun-tahun. Apa yang bermula sebagai makanan ringkas nasi, selar ikan atau bilis ikan, kangkong dan sambal telah menyaksikan banyak perubahan selama ini.

Read More : T backing Your Baby Up

Pada tahun 1970-an, hidangan terkenal ini dijual dalam bungkusan kecil nasi yang dibalut dengan daun pisang pada harga hanya 30 sen, dijaja dari rumah ke pintu oleh merchant perjalanan. Walau bagaimanapun, sejak tahun 80-an, resipi kegemaran ini telah berkembang untuk memasukkan set iringan hidangan yang kami kenal dan suka — hirisan timun yang segar dan rangup, sayap ayam yang rangup atau telur goreng! Malah terdapat alternatif kepada nasi — sesetengah gerai menggembar-gemburkan nasi lemak kukus, yang dikukus dan bukannya direbus, manakala yang lain menawarkan nasi hijau atau biru sebagai kebaharuan!

Malah sehingga kini, nasi lemak terus berkembang, dengan setiap tukang masak menambah bakat yang unik. Cook Nolee kami sendiri tidak berbeza — membawa nasi lemak ke tahap yang baharu dengan resipi inovatifnya dengan sentuhan Thai!

Interested nak coba ni hidangan? Cukup book ticket flight mu and terbang to Malaysia Now!!!